Online platby dnes nie sú výsadou, ale samozrejmosťou. Otázka tak neznie či platobnú bránu nasadiť, ale akú si vybrať.
Hneď na úvod ti prezradím, že finálne rozhodnutie budeš musieť spraviť sám. Pre každý týp e-commerce sa hodí niečo iné a každý z nás môže mať iné preferencie. Poďme sa pozrieť na základné kritéria a delenie.
1 Každá brána niečo stojí
Prvá dôležitá vec je, že za platby online budeš platiť. Neexistuje žiadne bezplatné riešenie. Provízia pre poskytovateľa je väčšinou určité percento zo zaplatenej sumy (napr. 1,6%), no nájdu sa aj brány, ktoré kombinujú fixný poplatok a percento zo sumy – napr. 0,20€ + 0,99% zo zaplatenej sumy.
Takže napríklad pri transakcii 100€:
- a provízii 1,6% si strhne poskytoveľ 1,60€ (CardPay)
- a provízii 0,20€ + 0,99% si strhne poskytoveľ 0,2€ + 0,99€=1,19€ (TrustPay)
To čo je ale na prvý pohĺad lacnejšie nemusí byť vôbec lepšie. Viď bod 3.
2 Individuálne vs všeobecné podmienky
Tatra Banka pri bráne CardPay určuje každému províziu individuálne. Rovnako je tomu aj pri 24-Pay. Pre GraviFit sme z Tatry dostali províziu okolo 1,6%, no poznám firmy, ktoré majú aj dvojnásobok. V tomto prípade je provízia určená bankou na základe odvetia a rôznych iných podmienok.
Naproti tomu, napríklad TrustPay má rovnaké podmienky pre každého – 0,99% + 0,20EUR z každej transakcie.

3 Peniaze priamo na účet?
Platobné brány od slovenských bánk majú azda najväčšiu výhodu v tom, že platby klientov končia priamo na vašom firemnom účte. Platby sa dajú úplne jednoducho párovať (ja to robím priamo cez SuperFaktúru) a účtovníctvo je tiež bez zmien.
Naproti tomu, napríklad 24-Pay, funguje ako ďalšia banka. Platby končia na úplne inom bankovom účte a väčšinou je ich prevod na váš bežný účet spoplatnený. Firemné účtovníctvo sa tým tiež celkom slušne komplikuje.
Ak máte schopnú banku, napríklad Tatra Banku, jej brána bude zrejme rozumnejšou voľbou. Ja mám po tejto stránke veľmi rád Tatra Banku.
4 Univerzálne vs jednoduché
Univerzálne platobné brány ako TrustPay, 24-Pay alebo Besteron sú kompatibilné s IB rôznych bánk + podporujú platbu kartou, zatiaľ čo taký CardPay je iba o platbe kartou. Cenou za univerzálnosť je často ale priama nedostupnosť finančných prostriedkov a vyššie provízie – viď predošlý bod.

5 Implementácia na web
Keď už si vyberieš tú správnu platobnú bránu, musíš ju ešte spojazdniť na webe. Napríklad taký PayPal je vo WooCommerce pripravený, no ostatné tam musíš dostať inak. Buď ako plugin, alebo si to naprogramuješ sám. Napríklad vo WY to chystali naši developeri, v GraviFit som siahol po platenom plugine. A keď aj nájdeš plugin priamo od poskytovateľa brány, môže byť úplne zlý – spomínané 24-Pay a ich plugin by o tom vedeli hovoriť.
Zľava na platobné brány pre WooCommerce
Pre SK e-shopy odporúčam nákup pluginu na https://platobnebrany.sk. Pri nákupe použi kód KAVOROS a získaj zľavu 10%.

6 Rekurentné platby
Na služby typu predplatné (Subscription) platené každy mesiac/rok sa hodia rekurentné platby. Zákazník uloží číslo karty a platby sú automaticky strhávané. Takto fungujú všetky zahraničné online služby a pomaly sa to dostáva aj ku nám na Slovensko. Pokiaľ je takáto featura pre vás zaujímavá, preverte si to u dodávateľa. Len sa pripravte na to, že to väčšinou každý z nich volá inak. Napr. CardPay od TatraBanky to nazýva ComfortPay.
7 Podpora viacerých mien a jazykov
Pokiaľ predávate v rôznych menách, napr EUR a CZK, potrebujete prijímať platby v oboch menách. Niektoré brány to umožňujú, takže pokiaľ je to pre vás dôležité, opäť si to skontrolujte. S jazykmi väčšinou nie je žiaden problém

Záver
To je verím všetko doležité. Napadá ťa niečo ďalšie alebo máš otázku? Zanechaj komentár a nezabudni hlasovať v ankete.
A čo platobná brána pre USA. Pokiaľ viem, sú dosť citlivý na to kde zadávajú číslo svojej karty. Máš nejaký overený tip?
V US resp. pre globálny trh sa dajú použiť aj brány ako PayPay, Square alebo Stripe + nové platobné možností od firiem ako Amazon, Apple a spol. Pokiaľ máš ale účty na SVK, tak stále môžeš použiť naše brány prepnuté na ENG jazyk.
24pay má plugin bezplatný, stačí si ho opýtať. Poplatky dávajú asi každému individuálne, ale pomer cena – výkon je podľa mňa ok.
o tom bezplatnom plugine som písal, väčšina mojich známych s tým mala dosť veľké problémy a radšej siahla po platenom riešení – neviem presne s čím bol problém, ale nešlo to.
My sme sa báli hlavne implementácie na web, máme eshop u eshop-rychlo.sk (efektívna platforma za málo peňazí, ktorú nastavíme aj my ako lajkovia), ale nakoniec to bolo s podporou celkom jednoduché, jediné na čo musíte čakať je schválenie a vybavovačky zo strany poskytovateľa platobnej bránky kým vás schvália 🙂
Paradný článok ďakujem za rady a typy .