Kategórie
Ostatné

Inšpirácia prichádza vo voľnom čase. Nájdite si ho!

Už x-krat sa mi potvrdilo, že tie najlepšie nápady len málokedy prídu spoza pracovného stolu. A keď aj prídu, zrejme nie v zajatí bežného pracovného dňa, v openspace kancelárii a s množstvom „nepodstatných úloh“ na krku.

Najväčším problémom, ktorý ma zvykne nesmierne tažiť je nekonečna halda úloh. Tu treba vyjadrenie, tu treba schváliť výstup kolegu, tu zase zadať úlohy ostatným. Na druhú stranu, pracovný život bez týchto činností je čistá utópia – ak sa teda bavíme o riadiacej funkci. Všetko má ale svoje hranice.

Pokiaľ je vašou úlohou prichádzať s nápadmi, tvoriť a hľadať medzierky, ktoré sa dajú vyplniť, bez voľného času ste stratení.

V záplave dennej rutiny sa len málokedy dostanem ku strategickým úvaham. Ku úvahám, ako vylepšiť produkt, ako posilniť pozíciu na trhu, ako zlepšiť svet…

Som názoru, že každý manažér by mal prichádzať s nápadmi, novými postupmi. Pravideľne hľadať inšpiráciu, kdekoľvek to považuje za vhodné. Ruka v ruke s tým ide chuť skúšať nové veci.  Ak ste manažérom v oblasti marketingu a produktu, sú to vaše kľúčové vlastnosti. Bez nich sa z dlhodobého pohľadu zastavíte na jednom mieste a produkty, ktoré máte na starosti, začnú stagnovať. Ak sa bavíme o C-level manažmente, ohrozujete tým celú firmu.

Voľný čas a priestor

Pre mňa je vykúpením piatok. V piatok ma iba málokedy zastihnete v office. Ak to vyjadríme v číslach, je to cca 20% môjho pracovného času. V práci to kolegovia nazývajú voľnom („V piatok ty nepracuje, že?„), ja to nazývam povinnou výbavou.

K takémuto nastaveniu som dospel rokmi praxe a každodenným bojom s množstvom úloh, ktoré ma okrádali o čas. Na prvý pohľad sa väčšina úloh javí ako dôležitá, no len máloktoré z nich vás posúvajú ďalej. Paretovo pravidlo 80:20 bude zrejme platiť aj tu.

Krásnym príkladom takéhoto setupu zo sveta je aj spoločnost Google. Jej pracovníci môžu až 20% svojho času venovať vedľajším projektom. V praxi to môže skončiť ako 120% úväzok, alej aj tak… Viacmenej na tom nezáleží, pokiaľ tento koncept funguje – píše aj Google HR boss Laszlo Bock vo svojej úžasnej knihe, „Work Rules!“ .

Takýmto veďlajším produktom bol raz aj Gmail – dnes jedna z najpoužívanejších a najprepracovanejších mailových služieb sveta. Náhoda? Pravdepodobne nie.

Nájdite si čas

Mojím odporúčaním je teda jednoznačne mierne „polavenie“ a vymedzenie pevného času. Času, ktorý využije na úvahy, inšpiráciu, skúšanie nových vecí.

Ak ste v úlohe zamestnanca, žiadajte o toto svojich nadriadených. Ak ste v úlohe chlebodarcu, umožnite svojím kľúčovým pracovníkom hľadať inšpiráciu a dajte im priestor tvoriť. Na konci sa vám to určite viacnásobne vráti. Podmienky už stačí napasovať na vašu prácu a tím, v ktorom pôsobíte.

 

Autor: Karol Vörös

Ako tvorivý človek som sa našiel v marketingu. Venujem sa webom, e-commerce a produktovému manažmentu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *